luni, 15 decembrie 2014

Importanta somnului in viata copiilor nostri 

 
De cand o am pe Andra mi s-a spus de foarte multe ori ca sunt fie tipicara, fie exagerata in ceea ce priveste regulile dupa care o educ, fie prea rigida etc. Poate ca exista cate un pic de adevar in fiecare dintre sintagmele care mi s-au adresat la un moment dat.
 
Unul dintre aspectele care m-au interesat intotdeauna, din viata fetei mele, este somnul - am fost, asa cum mi s-a spus, tipicara, exagerata etc. Ei bine, eu am simtit ca e extrem de important ca ea sa aiba un program regulat si strict in ceea ce priveste somnul, pentru a se dezvolta frumos si armonios (si eu dorm cat de mult pot, este ca un hobby pentru mine). Chiar si atunci cand lucram excesiv de mult, iar timpul meu pentru orice alt tip de activitati era mult prea limitat, am considerat ca este extrem de important sa imi desfasor aceste activitati dupa programul de somn al fiicei mele. Iar azi mi-am adus aminte de cat de mult accent am pus pe acest aspect, si asa a luat nastere subiectul acestei noi postari.
 
Aparent cele mai importante cerinte pentru o crestere si dezvoltare armonioasa ale copiilor nostri sunt: dragoste, protectie si suport din partea parintilor, o alimentatie adecvata si un somn adecvat. Oare de ce si somnul? Pai pentru ca in timpul copilariei petrecem aproximativ 40% din timp dormind.
 
Cercetarile in domeniu au aratat ca acei copii care nu au un somn regulat pana la varsta de 3 ani dau dovada de hiperactivitate, impulsivitate in activitatile cognitive pe care le desfasoara, iar in unele cazuri performanta cognitiva a acestora scade. Mai mult decat atat exista situatii in care apar deficiente in relationarea cu ceilalti.
 
In cazurile in care copiii nu au parte de un somn bun (cantitativ si calitativ) ne intalnim cu: insomnii, cosmaruri, somnambulism, sforait, narcolepsie (somnolenta excesiva in timpul zilei ), vorbit in somn, apnee (intrerupere temporara a respiratiei).
 
Ce inseamna un somn bun pentru dezvoltarea armonioasa a copiilor nostri?
 
Teoreticienii acestui subiect spun ca, pentru un nou-nascut, somnul bun se traduce in 11 - 18 ore de somn pe zi, pentru copiii cu varsta de pana la 1 an acesta se traduce in 14 - 15 ore de somn pe zi. Pentru aceia care se gasesc in categoria 1 - 3 ani este de dorit ca somnul sa fie de 12 - 14 ore pe zi. Prescolarii au nevoie de 11 - 13 ore de somn pentru a creste sanatos, iar copiii de scoala au nevoie de 10 - 11 ore de somn pe zi.
 
Cum reusim sa le facem un obicei din a dormi "sanatos"?
 
Atunci cand vorbim despre noi-nascuti este important ca mediul sa fie unul linistit, iar locul de somn comfortabil. De asemenea e de dorit sa punem copilul pe spate in timpul somnului. Totodata, pentru a-i forma un obicei sanatos este important ca atunci cand vine seara sa reducem din zgomot, lumini, activitati astfel incat bebelusul sa invete sa asocieze mediul cu somnul. Nu trebuie sa punem bebelusul in pat atunci cand e deja adormit, ci este de dorit sa il punem inainte de a adormi, pentru a-si forma reflexul de a merge la culcare.
 
Indiferent de rutina pe care o alegem inainte de a ne pune copilul la culcare, nu uitati sa va stabiliti impreuna cu el o astfel de rutina - eu cu Andra avem rutina noastra: un bol de cereale cu lapte, dus / baie, un episod de desene animate / o poveste.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu