vineri, 27 februarie 2015

Importanta gadget-urilor in viata copiilor nostrii


Am ajuns si la cea de a doua tema printre temele propuse de voi pentru a fi dezbatute.
 
Inainte de toate trebuie sa va marturisesc ca fata mea are acces la smartphone-urile noastre (al meu si al sotului) pentru a se juca diverse jocuri care ii fac ei placere si o atrag atunci cand suntem in trafic in drum spre o locatie si extrem de rar, mai deloc acasa. De asemenea a primit sub forma de cadou, prea devreme in opinia mea (nu cred ca avea 4 ani impliniti), o tableta - pe aceasta o foloseste doar atunci cand plecam pe distante mai lungi (200 - 300 km cu masina sau 3000 si ceva de km cu avionul) fie pentru a se juca, fie pentru a viziona diverse desene animate.
 
Acum nu pot sa nu aduc in discutie si faptul ca am vazut parca prea multi copii, de diverse varste, cu tot felul de gadget-uri la purtator - in autobuz, pe strada, in parc etc. Oare e ok pentru ei sa le poarte precum le purtam si noi adultii, cu toate ca ei inca nu au maturitatea necesara sa inteleaga ce inseamna un gadget si care este scopul pentru care a fost el creat?
 
Un studiu al Kaiser Family Foundation facut in SUA din anul 2010 a scos in evidenta ca scolarii stateau, la acel moment, undeva la 7 ore si jumatate fie in fata televizorului, fie a calculatorului, a smartphone-ului sau a oricarui device digital - cu o ora si 17 minute mai mult decat se evidentiase intr-un alt studiu de acelasi fel facut cu 5 ani inainte, deci in 2005.
 
Chiar si copilasii mici, cu varsta de pana in 2 ani, au o medie de vizionare in fata televizorului de 2 ore, cu toate ca Academia Americana de Pediatrie (AAP) recomanda privarea totala de orice fel de ecran pana la varsta de 2 ani.

Acum daca expunerea copiilor nostri la astfel de stimuli tehnologici e benefica sau nu este o chestie de perspectiva, mult mai important fiind sa cautam sa gasim echilibrul intre tehnologie si metodele traditionale de joaca si invatare.
 
Urmarind modul in care copiii s-au adancit din ce in ce mai mult in lumea media interactiva, cercetatorii au descoperit ca exista o legatura directa intre timpul petrecut in fata oricarui device si obezitate, dificultate in focusarea pe activitati, inabilitatea de a-si face prieteni in lumea reala, imaginatie scazuta, performante academice scazute si agresivitate crescuta. Mai mult decat atat faptul ca ei nu isi mai folosesc timpul liber pentru a se juca in lumea reala a scazut extrem de mult creativitatea - aspect extrem de important in dezvoltare. Cu toate acestea nu s-au facut studii de natura longitudinala pentru a vedea cum influenteaza pe termen mediu si lung utilizarea intensa timpurie a gadget-urilor.
 
Tehnologia in sine nu creeaza probleme, sa fim seriosi - specia umana a evoluat extrem de mult datorita dezvoltarii tehnologiei - important este sa ne dam seama cum o putem utiliza eficient. Asa cum suntem atenti la ce mananca sau beau copiii nostri, tot la fel de atenti trebuie sa fim si la alegerea materialelor media pe care le introducem in viata lor, si asta fara a pune pe un plan secundar temele de efectuat acasa, activitatile fizice, timpul petrecut in familie sau cu prietenii etc.
 
Tot ceea ce ofera un program pe computer, o aplicatie pe telefon sau un program la TV poate fi sumarizat intr-un singur cuvant - continut. Un program bine structurat poate imbunatati abilitatile literare, matematice etc. indiferent de modalitatea sub care este livrat. Ar fi de dorit ca aceste programe sa fie create in functie de stagiile de dezvoltare ale copiilor si sa fie cat mai simple, sa aiba caractere pe care copiii sa le placa, sa fie multe repetitii ale subiectului din cadrul programului etc. 
 
Ar fi intelept din partea noastra, a parintilor, sa evitam expunerea copiilor nostri la programe media care starnesc frica sau violenta sau la cele de natura comerciala, intrucat copiii cu varste mai mici de cea de 7 ani nu pot face intotdeauna diferenta intre real si imaginar.
 
Si totusi, ce putem face concret pentru a nu ne "pierde" copiii in lumea virtuala?

1. Fii tu insuti un exemplu pentru copilul tau - nu mai lasa televizorul pornit cu orele, chiar si atunci cand nimeni nu se uita la el; nu iti mai lua smartphone-ul la masa etc. - incearca sa te limitezi si tu in a folosi gadget-urile atunci cand aveti timp liber de petrecut in familie

2. Concediaza-ti "bona electronica" - cu totii avem o viata poate prea incarcata in secolul in care traim, insa a-i permite copilului sa se "piarda" in lumea media doar pentru ca noi avem foarte multe treburi de facut si nu mai avem rabdare si pentru "copilarille" lor nu e corect pentru el - avem datoria morala fata de copiii pe care noi ni-i i-am dorit (nu au ajuns in vietile noastre pur si simplu) sa ii ingrijim (indiferent de forma pe care o intruchipeaza grija)

3. Sa dezvoltam comportamente sanatoase de vizitare a mediului media de cat mai devreme in viata copiilor nostri - 20 - 30 minute de 2 ori pe zi in fata oricarui gadget este de ajuns
 
4.Sa intelegem cum poate ajuta tehnologia in procesul de invatare - Google este cea mai mare "carte" de informatii care a fost vreodata inventata - e bine sa o studiem (are toate informatiile la un loc), dar e de asemenea important sa dezvoltam pe marginea informatiilor care se regasesc acolo si abilitatile de gandire critica

5. Sa fim sceptici - daca un anumit program se auto-prezinta ca fiind educational, aceasta informatie nu este neaparat adevarata - cautati recomandari solide pentru a vedea daca este educational sau nu
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu